Lotte & Jorieke in Nepal

Maandag, Dinsdag & Woensdag 23 tm 25 mei!

Hoi allemaal! Ons aantal volgers is gister opgelopen naar meer dan 200x !! Supergaaf haha! Leuk dat jullie zo meeleven :)

Hier de volgende blog!!

Maandag 23mei

Om 5.30 uur was er ontbijt, en om 6.00u vertrokken we naar de raftingplek. De busrit duurde ongeveer 5uur. Na aankomst hebben we onze spullen gepakt en ons klaargemaakt voor 2 'avontuurlijke' dagen raften. In Nepal is tijd niet belangrijk, dit is dat ook de reden dat we 1,5u hebben gewacht, tot grote ergernis! Een Europeaanse lange man kon niet langer wachten en besloot de eigenaar te confronteren. We zouden nog moeten wachten op een andere groep. De Europeaanse man werd zo pissig dat we gelukkig ons gelijk kregen en konden beginnen aan ons avontuur. Na de uitleg vaarden we uiteindelijk tegen 12u weg. Het raften was erg gaaf! Het was erg warm en konden daardoor ook veel zwemmen in de rivier. Tegen half3 werd onze boot aan de kant gezet voor onze lunch (Dalbhat) , om vervolgens weer verder te varen.... of ja, dat dachten we! We stranden op een klein vies strandje met veel spinnen. (Lotte's favoriete huisdier) De lunch kregen we een stukje hogerop bij een klein huisje aan een drukke weg langs de kant. Na het eten kregen we het vermoeden dat het avontuur voor vandaag al klaar was. We moesten ons maar vermaken langs de weg?? Om de tijd wat sneller te laten gaan hebben we wat gewandeld. Zo was je weer een halfuur verder... Na een saaie en lange middag hebben we ons tentje ingericht die langs het water is opgezet. Hierna was het eindelijk half8 en konden we avondeten. De borden hier werden afgelikt door de honden, vervolgens met koud water en een beetje zeep afgespoeld en afgedroogd. Hier aten we dus van.. we hadden geen keus :( Na het eten hebben we nog even met 2 kids gespeeld, die ontzettend blij kunnen zijn met een papieren vliegtuigje. Jorieke: Ik heb voor ze een keer wat anders gevouwen, een simpel happertje van papier, alleen dan zonder kleurtjes en opdrachten. Hier waren ze al superblij mee ! De hele avond waren ze daarmee aan het spelen. Tegen de avond kwam de leider van het raften naar ons toe. Hij zei dat het vervolg van de rivier niet zo spannend was. We kregen de keus om de rivier verder af te dalen of om het parcours van vandaag nog eens te doen. We werden hier allebei zo pissig om! Maar omdat we allebei waar voor ons geld wouden hebben we er toch voor gekozen om dezelfde route te doen.

Dinsdag 24mei

Na een redelijke nacht op een matje van max 1cm op stenen werden we wakker voor het ontbijt van 9uur. Je 's ochtends kunnen wassen in een rivier is super fijn. Het ontbijt deze ochtend was ook superlekker, Al willen we niet weten waar en hoe het is gemaakt. We aten pannenkoekjes met gebakken ei, zacht aangebrande toast, en aardappels. Ja juist, aardappels als ontbijt.. Tegen 10.30 namen we de bus terug naar het startpunt. De kosten van de bus waren voor eigen rekening aangezien we er zelf voor hadden gekozen om terug te gaan naar het startpunt. Na nog een uur wachten konden we eindelijk gaan. Het water was deze dag hoger dan als de dag ervoor. Hierdoor hadden we het geluk dat het raften wat extremer was. Dit merkten we voorral bij een stroomversnelling waarbij Lotte bijna uit de boot viel Haha! :p Achter ons zat een boot met chinezen. We keken toe hoe hen door deze behoorlijke woeste stroomversnelling vaarden. Na 1x achterom kijken zagen we dat er nog 2 in de boot zaten en 6 in het water! We konden onze lach niet inhouden bij het zien van deze drijvende en schreeuwende chinezen. Totdat we de paniek in hun ogen zagen. 1 chinees was waarschijnlijk met z'n hoofd tegen een rots geknald en had een behoorlijk grote glip boven het oog.. Gelukkig kon hij er nog om lachen. Om half3 kwamen we weer aan op onze campingplek waar we dezelfde lunch kregen als die dag ervoor. Na de lunch vertrokken we met de locale bus richting Kathmandu. Gelukkig waren we nog op tijd voor het eten. We keken terug op 2 nogal teleurstellende dagen waarin we toch wat meer 'avontuur' hadden verwacht zoals was omschreven.

Woensdag 25 mei

Ontbijt om, ja goed geraden 8.00u. Helaas was dit de dag dat we weer werden geconfronteerd met de vieze dikke warme pap en een schaaltje met stukjes banaan. Na dit ontzettend heerlijke gerecht...... hebben we ook nog een flinke dikke kikker uit onze kamer moeten weghalen, oftewel wij hebben daar iemand voor gehaald :). Daarna konden we rustig een planning maken voor vandaag. We lieten ons vertellen dat het crematorium heel indrukwekkend moest zijn. We namen de taxi naar Pashupatinath, het crematorium. Omdat we geen Hindoe waren moesten we entree betalen. Dit was best duur, omgerekend rond de 8euro. We liepen richting de tempel een een man achtervolgde ons. Hij kon ons van alles vertellen over de tempel en de verdere bezienswaardigheden. Dit werd vervolgd door een rondleiding van een uur. Ergens wisten we al dat hij dit niet voor de lol zou doen, dus dat we hem voor deze rondleiding zouden moeten betalen. Zonder dat we erom gevraagd hadden. We hebben veel bizarre dingen gezien. Een overleden lichaam moet binnen 24uur verbrand worden. We zagen om het kwartier dat er een lijk naar de heilige rivier werd gedragen. Het lijk wordt naakt ingewikkeld in doeken en de voeten worden in de rivier geschoven. Ook wordt er water uit de heilige rivier in de mond gegoten. Dit doen ze omdat de geest vrijkomt via de mond. Daarna word het lijk verplaatst naar een van de vele plateaus naast de rivier. Op het lijk werden blokken hout gelegd (ja, het lijkt op een bbq). Het was heftig om te zien hoe iedereen makkelijk kan toekijken en hoeveel moeite de familie had toen het lijk werd verbrand. Er word verwacht dat de zoon zich kaal laat scheren en een ceremonie geeft. We weten alleen niet meer waarom dat was. Vrouwen mogen de ceremonie niet geven omdat ze gauw te emotioneel zijn. Na dat het lijk is verbrand wordt het as in de rivier geschoven. Bizar om te weten dat in dit water een eind verderop gewoon in gewassen word.. iel.. Na de rondleiding wou de man graag geld zoals verwacht. We hebben hem maar een kleine bijdrage gegeven. Toen we terugliepen hebben we nog een aantal mensen zien liggen zonder benen of armen. Na deze indrukwekkende middag gingen we weer met de taxi naar huis. We hebben thuis onze spullen ingepakt voor aankomende 1,5 week. De aankomende 2 dagen gaan we ons vermaken in de Jungle ( En ja we zijn best bang !) en dan begint zondag onze 5dagen lange trektocht!

Hopelijk hebben we onze indrukken goed kunnen verwoorden naar jullie, en nogmaals super superleuk dat jullie ons volgenn!

Groetjesss :)

Robbin

Jammer dat het raftavontuur een beetje is tegengevallen. Nu maar lekker rondtrekken door de Jungle en dan lekker 5 dagen rondtrekken!

Veel plezierr !

Greetje

Wat sneu dat het raften niet was zoals jullie verwacht hadden. Maar ja jullie hadden die wilde dieren op het eiland nog. Leuke spinnen of niet Lotte? Ik hoop dat de jungle spannend wordt.Wens jullie veel avontuur .brrrrr PAS MAAR OP.????????????????

Diny

Leuk stukje weer om tel lezen! En inderdaad erg jammer van dat raften, volgens mij mocht het die naam niet eens hebben... En dan morgen weer een nieuw avontuur.. Ik hoop voor jullie dat dat niet tegen gaat vallen wat spanning betreft, want spanning hoort er bij in een jungle tocht! Wij lezen het wel weer als de tocht erop zit!
En niet bang zijn jullie zijn toch niet alleen? Fijne tocht!

Henk jan

Dag meiden,

Wat een belevenissen. Ondanks dat het raften misschien een beetje is tegen gevallen krijgen jullie wel hele mooie herinneringen mee over een hele mooie cultuur. Dit vergeten jullie nooit meer. Geniet van de jungle tocht. Ik ben benieuwd naar jullie volgende blog. Veel plezier nog.

Syl

Iehl, spinnen?? Ik vind jullie nu al stoer. Bijzonder die tradities die een heel andere cultuur in zich heeft. Mooi dat je daar zoveel van mee mag maken. Koester de ervaringen en neem ze ook mee uit de jungle. De natuur/wereld op zijn puurst is zo mooi. Dikke kus!

Marcel

Gaaf, als ik jullie verhaal zo leeg, is kano-en op de Dinkel in het Lutterzand nog spannender met al die stroomversnellingen. Haha, daar had je alleen vaker moeten klunen.
Ladies, ik hoop dat jullie je goed hebt voorbereid op de jungle. Een beer moet je recht in de ogen aankijken en niet onder de armen kietelen. Een tijger houd erg van lekker vlees, dus zorg voor goede kleding en mocht je een neushoorn tegenkomen, moet je een dikke boom opzoeken en daar rondjes omheen lopen. Met deze snelgids kun je elke jungle trotseren. Groetjes en trouwens de verzekering is inmiddels betaald. Hahaha, sterkte.

carolien

Succes in de jungle. Wat een belevenis zal dat zijn
Her zal wel heftig worden maar ook schitteremde natuur lijkt me. Deze ervaring neem je mee voor je hele leven.
En wat een prachtige foto op de olifant.Ik ben maar wat trots op jullie dat jullie dit ondernemen. Geniet ervan. Dikke kus van mij.
NAMASTE