Lotte & Jorieke in Nepal

Dinsdag 17 mei & Woensdag 18 mei

Wat ontzettend leuk om reacties te lezen en te kunnen zien dat onze vorige blog al meer dan 100 x bekeken is !! Hier is onze volgende blog van de afgelopen 2 dagen!

Dinsdag 17 mei

Na een ontzettend slechte nacht, door de warmte maar vooral door het gesnurk van ons kamergenootje begonnen we met het ontbijt: cornflakes met stukjes banaan en melk erdoor. Dit was beter te eten dan de pap van de vorige keer ! Om 10:00 begonnen we met het presenteren van de informatie die we de dag ervoor hadden gezocht. Daarna begonnen we met onze Nepalese taalles. We hebben geleerd hoe je jezelf kan voorstellen: Mero naam Jamuna ho of Mero naam Lila ho. Als je wilt vertellen waar je woont zeg je: Mero ghar The Netherlands ho. Derest besparen we jullie haha! Het is best lastig want heel veel lijkt op elkaar. Om 12:30 kregen we de lunch. Dit waren noodles ipv rijst ! Superlekker !! Na de lunch kregen we les over de eetgewoontes, hygiene en de Do & Don'ts in Nepal. In Nepal zijn veel verschillen, we mogen niet bovenop een laken slapen, want dit brengt ongeluk. Je mag alleen spullen aanpakken met je rechterhand, je linkerhand is onhygiënisch. Ook mag je niet met de voeten naar iemand wijzen, dus als je zit moeten je voeten plat op de grond staan. Na een leerzame middag zijn we Kathmandu ingegaan om een typische nepalese outfit te laten maken. We mochten zelf stof uitzoeken en daar word voor ons allebei een broek van gemaakt. De man die ons ging opmeten wou direct met ons op de foto! Nadat onze maten waren genoteerd zijn we in de stromende regen naar 'huis' gelopen. Om 20:00 kregen we geweldig avondeten! Een soort van brood met aardappels in een sausje ! Zo lekker om een keer wat anders te eten dan rijst. Na het eten gingen we gelijk naar bed zodat we eerder sliepen dan ons snurkende kamergenootje..

Woensdag 18mei

We hebben een hele goede nacht gehad & begonnen de dag met een soort gepofte rijst met dunne yoghurt, het was best zoet maar wel te doen, we kregen er een schaaltje appelstukjes naast. Na het ontbijt hebben we gedoucht. het was een erg koude douche met soms een paar sec. wat warmer water.... Om 10.00 begon ons programma met een les over het geloof/religies. Dit was heeel saai en lang. Dat kwam denkik ook omdat we er niet veel van snapte. De man die ons les gaf praatte erg snel engels met erg moeilijke woorden en een lastig accent. Na deze les kregen we weer Nepalese taalles. Om 12:30 aten we lunch. Dit was weer het bekendste gerecht van Nepal: Dalbhat. Rijst met groente en water.. Na het eten gingen we lopend naar het busstation. Onderweg moet je erg oppassen met de vervuilde lucht. Als het erg begint te stuiven moet je iets voor je mond houden. We gaan nog een mondkapje kopen. Heel veel mensen dragen dit. We gingen met een superklein busje die propvol zat en superheet was naar de tempel van Boeddha (Bouddhanath) Dit was ongeveer een halfuur rijden. Bij deze tempel bidden heel veel mensen. De bouddhanath was helaas niet compleet, het bovenste gedeelte is ingestort tijdens de aardbeving vorig jaar. Ze zijn nu bezig met het opnieuw bouwen van het bovenste gedeelte. Deze tempel is een van de grootste stoepa's van zuid-Azië. Om 15;30 gingen we terug met de bus (die trouwens niet gereden worden door officiële buschauffeurs van een bedrijf zoals in NL, maar dit word gedaan door gezinnen die zo hun geld willen verdienen). Toen we instapten was er geen plek meer om te zitten dus gingen we staan. Jorieke: Ik stapte in en kon niet rechtop staan want ik was te lang.. De hele bus moest lachen want dit kende ze natuurlijk niet en ipv dat ze normaal opstaan voor mensen die ouder zijn, stapte dit keer een jongen voor mij op zodat ik kon zitten hahaha ! De rest van de rit werden we continu aangekeken en werd er nogal opvallend over ons gepraat .. Toen we uit het busje stapten hebben we een heel eind gelopen naar de grootste supermarkt in Kathmandu. Je kon er van alles kopen! zelfs dingen wat ook in NL te koop is zoals Oreo, Twix, Brood, Shampoo, etc. We hebben van alles gekocht om onze honger te stillen. Omdat we pas om 20:00 's avonds eten krijgen. Daarna liepen we naar huis en hebben we Mie gegeten met Sla. Weer geen rijst ! Yess ! Na het eten en kletsen met de andere vrijwilligers gingen we snel slapen want de volgende dag gaat de wekker om 7:00 voor een yoga/meditatie ochtend.

Groetjes van onss !

Robbin

Mooi dat het daar goed gaat toppers! Dit word dus eenn vast ritueeltje dat jullie eerder slapen dan jullie huisgenootje hah

Veel plezier weer morgen en wachten op de nieuwe reisblog! ????

greetje Bodde

Hallo . Wat leuk Jorieke dat die jongen voor jou op ging staan. En naar ik lees is het eten zeer wisselend. Lotte moest jij wel staan??

Marcel

Lastig taaltje zeg dat Nepaleens of hoe zeg je dat. Weer leyk om een nieuw verhaaltje te lezen. Zo te zien zijn jullie meer een bezienswaardigheid dat alle tempels bij elkaar. Op naar de volgende blog....

PAulien

Wat leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen. Ben benieuwd naar jullie Nepalese outfit, komt vast wel een foto tzt? TWee blanke blonde lange dames maken natuurlijk heel heel indruk op de Nepalese bevolking. GEniet van deze geweldige ervaring! GRoetjes......