Lotte & Jorieke in Nepal

Onze vrijwilligersweek

Maandag t/m Vrijdag 6-10 Juni

Maandag, Dinsdag & Woensdag

Deze dagen waren vrijwel hetzelfde, deze week zijn we bezig geweest met het lesgeven op de kleuterschool. In de ochtenden hielpen we met lesgeven aan kinderen van 5/6 jaar. In de middag gingen we spelen met de kinderen van 3/4 jaar. Dit was erg leuk ! maar heel erg anders dan in Nederland. De helft van de kinderen in Nepal gaat niet naar school omdat ze moeten werken of omdat de ouders er geen geld voor hebben. De eigenaar van de kleuterschool heeft zijn schooltje opgestart met 9 kinderen. Je kunt hier je kind gratis naar school laten gaan. De eigenaar is ontzettend lief voor de kinderen en leert ze op een zo goed mogelijke manier (hoever dat lukt met weinig materiaal). De kinderen die geen ouders meer hebben wonen bij de eigenaar van de kleuterschool in huis.

De school 'leeft' alleen van donaties, dus het is ook een klein schooltje met maar 3 lokalen van ongeveer 6 x 6m. In elk lokaal zitten ongeveer 20/25 kinderen. Dit is erg druk en benauwd. De kinderen hebben allemaal een eigen schriftje waar hun opdrachten door de lerares zijn ingeschreven. Dit kost erg veel tijd dus ze zijn erg blij met extra hulp. Ook wordt er weinig klassikaal les gegeven. Dit betekent dus dat de kinderen veel individueel aan het werk zijn, en de kinderen die het heel lastig vinden of niet goed opletten, geen extra bijles of aandacht kunnen krijgen. Ook beginnen ze erg jong al met tellen en schrijven. De kinderen van 3/4 jaar moeten al cijfers na schrijven. We helpen ze dan met de eerste paar keer en daarna moeten ze het zelf kunnen. Helaas is dit bijna nooit het geval. De kinderen letten vaak niet op, en hebben er geen zin in of vallen in slaap. Hier wordt dan ook niet zoveel aan gedaan. Er zijn dus ook genoeg verbeterpunten. Maar wij denken maar zo: Die kinderen mogen blij zijn dat ze naar school gaan, wij hebben al veel meer ergere gevallen gezien.

Donderdag 9 juni:

Lotte: HOERAA ik ben jarig!! Ons "feest ontbijtje" bestond uit 2 geroosterde boterhammetjes met jam.., erg lekker na al die ontbijtjes pap of cornflakes. Tijdens het ontbijt kregen we te horen dat er een staking werd gehouden in Nepal. Waarschijnlijk omdat de mensen wouden protesteren tegen het "te lage loon". In Nepal word dit nooit aangekondigd. Je hoort het dus "via via" dezelfde ochtend. Dit betekende voor ons dat de winkels dicht waren en het openbaar vervoer reed pas na 5 uur. Ook de scholen waren gesloten, en aangezien we weer les zouden geven op de kleuterschool ging dit feestje dit keer over. We konden wel wat constructie werk doen werd ons verteld. En aangezien we niet de hele ochtend in het huis wouden zitten leek ons dit wel leuk. Rond 10 uur kwamen we aan bij het schooltje. Het constructie werk bestond uit... onkruid wieden!! Onkruid wieden met 30 graden op je verjaardag... feest! Door veel pauzes te houden ging de 2 uur redelijk snel, en om 12 uur waren we dan ook weer thuis voor het eten.

Vlak voor onze lunch kreeg ik, Lotte, een nepaleense verjaardag ceremonie. Ik moest geknield aan de tafel zitten, de andere vrijwilligers konden toe kijken. Er werd wierook aangestoken en ik werd gezegend met een "tika" een rode stip op je voorhoofd. Als verjaardagscake nemen ze hier een gefrituurd ei, omringd door kleine gefrituurde visjes. Het was de bedoeling dat ik om de beurt een hap van het ei nam, en vervolgens een slok melk. Ik mocht hierbij mijn handen niet gebruiken. Je kan je dan ook voorstellen dat dit een heel charmant moment was.

Na de ceremonie is er voor me gezongen in het Nederlands, Engels & Chinees. Van de eigenaar van het huis kreeg ik een armbandje dat staat voor geluk in de toekomst. Super lief!

In de middag zijn we gaan zwemmen met de andere vrijwilligers. Tot onze verbazing mochten we gewoon in bikini rond zwemmen. Eenmaal aangekomen merkten we meteen dat dit niet bepaald "normaal" was. Alle ogen waren op ons gericht. Zelfs in het water waren mensen nieuwsgierig. Er werden stiekem filmpjes en selfies gemaakt. Maar dichtbij komen, oh maar! Als een cirkeltje zwommen ze om ons heen. We voelden ons best ongemakkelijk. Volgensmij hadden ze nog nooit meisjes in bikini gezien.

Na 1 uurtje zwemmen liepen we terug naar huis. Om mijn verjaardag te vieren zijn we met alle vrijwilligers naar een restaurantje geweest. En wat voor 'n restaurant..! Onze wijn moesten we netjes voorproeven. Het glas werd telkens bij gevuld. Als diner hadden we een hele lekkere pizza besteld. Als verassing kreeg ik een chocolade taartje met 1 kaarsje er op die ik natuurlijk moest uitblazen. Super lief!

Na het diner hebben de we de dag afgesloten bij een club. Ik heb een super verjaardag gehad, een die ik niet snel zou vergeten!

Vrijdag 10 juni:

Na een warme nacht was toch echt onze laatste dag aangebroken. Om 10 uur werden we weer verwacht bij de peuterspeelzaal. Samen met drie andere vrijwilligers hebben we de kindjes geleerd hoe je je handen moet wassen. Iets wat voor ons vanzelfsprekend is, maar voor hen vrijwel onbekend. Hygiëne is in Nepal ver te zoeken. Bij de vraag; wie poetst zijn tanden altijd, staken 3 van de 25 kindjes hun vinger op.

Na de lunch was het dan zover, het inpakken van onze tas! Na veel duwen en proppen zit het meeste er in. Morgen vroeg de laatste spullen er in en we zijn klaar voor vertrek. Ons plan is om morgen nog even Thamel in te gaan om de reis af te sluiten met een lunch. Onze taxi vertrekt om 6 uur, en half 10 vliegen we weg naar ons vertrouwde kikkerlandje!

Greeetzz !

Lourens

Wat een ontzettende leuke blog schijven jullie toch. Het is net alsof je het zelf een beetje mee beleefd :). Kan me goed voorstellen dat dit toch wel een unieke verjaardag voor je is geweest Lotte.
Wat een goed initiatief dat die school gratis is en dat de eigenaar kinderen in huis neemt die geen ouders meer hebben. Echt heel lovenswaardig. Fijn ook dat jullie een beetje hebben kunnen helpen.
Jullie ouders zullen wel heel blij zijn wanneer jullie veilig weer thuis zijn.

groetjes,
Lourens

Syl

Wat een unirke verjaardag Lotte, heel bijzonder. En wat mooi dat jullie iets hebben bijgedragen aan het leven van die kindjes. Mogen jullie trots op zijn. Een hele fijne terugreis gewenst morgen. En fijn dat jullie straks weer hier zijn. Dikke kus!

Ben ter Brake

Wat een super verhalen dames en wat is de tijd snel gegaan. Een grandioze en unieke ervaring rijker.
Zeker een verjaardag Lotte die je niet snel zult vergeten. Ik wens jullie alvast een goede reis terug naar het prachtige Nederland. (Zeker de Lutte en omstreken)

Mieke Alberink

Lieve wereldreizigers

Straks met andere ogen kijken naar dat mooie schone de Lutte .
Een goede reis terug,,deze ervaring nemen ze je nooit meer af
Jullie waren bikkels,en wij hebben genoten van jullie blog

Goede reis naar huis.

Diny

Jammer genoeg zit het er voor jullie weer (bijna) op, maar ik denk dat jullie zoveel ervaringen en indrukken hebben opgedaan dat je er nog lang op kan teren en dat dit wel een reis is geweest waar jullie je leven lang aan zal terug denken! Heel erg mooi van jullie dat je een vakantie gehouden hebben waar je ook een week vrijwilligerswerk aan gekoppeld had dat vind ik echt toppie van jullie! Een compliment daarvoor! Wat voor een ander betekenen dat is wel heel mooi en je zal er best ook waardering voor gekregen (en gevoeld) hebben. Nu weer lekker naar huis, het zal wel wennen zijn aan de luxe die je hier weer hebt en ik denk dat jullie het nu gaan waarderen, dat wat voor de vakantie eigenlijk "gewoon" was is nu toch wel anders nu je weet hoe het in arme landen is.. Ik heb bewondering voor jullie, jullie zijn toppertjes!! Goede terug reis •??? ???

Greetje

Allereerst Lotte van hieruit hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Hoe anders dan hier in Twente. Ik hoop dat ze in Nepal jullie niet gauw vergeten.Maar wij zijn blij dat jullie weer gauw terug komen.wij wensen jullie een fijne reis terug. ????????????????